Kanizsai Dorottya Gimnázium

Savariától Varadiumig – Városok a trianoni határ mentén - 1/3

Osztályunk a Határtalanul pályázat keretein belül 2019 októberében a Partiumba utazhatott.

1. nap, szombat
A nap mindenki számára korán kezdődött, de főleg azoknak, akik falun laknak, mert reggel háromnegyed ötkor találkoztunk a Kanizsainál. Mindenki kissé álmosan, de izgatottan szállt fel a buszra, s kíváncsian vártuk mit hoz majd ez a kirándulás.
Öt órakor sofőrünk gázt adott, és elindultunk, hogy megkezdjük öt napos túránkat az egykor Magyarországhoz tartozó Partium területén. A programok érdekesnek ígérkeztek, így alig vártuk, hogy megérkezzünk. A határt átlépve elénk tárult Románia, és meg kell mondanom, a színvonal (legalábbis Nagyváradig), nem volt annyira rossz, mint ahogy gondoltuk, sőt!

Nagyvárad viszonylag közel van a magyar határhoz, így ottani idő szerint délután kettőre meg is érkeztünk testvériskolánkhoz, a nagyváradi Szent László Római Katolikus Líceumhoz, ahol nagy szeretettel fogadtak bennünket. A hosszú út után jól esett a finom tea és a saját készítésű répatorta. Ezt követően tájékoztatást kaptunk a városról és az iskoláról, ahol megtudtuk, milyen jelentős szerepet játszott Várad a magyar történelemben, milyen nehéz utat járt be az iskola, és mennyi feladat vár még rájuk, amíg eljutnak arra a szintre, amit szeretnének. Az épületben az első elemitől egészen az érettségiig tanulnak a diákok, van teológiai, közgazdasági, közélelmezési osztály, de képeznek szakácsokat is. (Innen a házi süti!) A rövid ismertető után körbejártuk az iskolát. Sok helyen már megtörtént a felújítás, de még akad tennivaló, ahogy nálunk is. Nagyon tetszett viszont az udvar, ami tulajdonképpen nem is egy terület, hanem több részre szakadva lehetővé teszi, hogy a különböző életkorú gyerekek ne zavarják egymást. Nagyon irigykedtünk.

Ezután elköszöntünk a tanároktól, de a kedves diákok körbevezettek minket Nagyváradon.
Megtekintettük a római katolikus székesegyházat, amely a legnagyobb, barokk stílusban épült templom Romániában, és ahol Szent László egyik hermáját őrzik. Tettünk egy sétát a Petőfi parkban, megnéztük József Attila és Petőfi Sándor szobrát, majd megkoszorúztuk Bethlen Gábor emlékművét. Sétánkat a főtér felé folytattuk. Láthattuk a Holnaposok szoborcsoportot is, ami az Ady Endre által alapított Holnap irodalmi társaság meghatározó alakjait, Ady Endrét, Dutka Ákost, Juhász Gyulát és Emőd Tamást mutatja egy kávéházi asztal körül. Az életnagyságú bronz műalkotás üresen hagyott székére bárki leülhet, hogy eltöltsön pár pillanatot a Pece parti Párizs egykor nyüzsgő irodalmi életének nagyjai között. Sajnos az Ady Múzeum felújítás miatt zárva volt, így ez kimaradt a programunkból.

Utunkat folytatva megnéztük a Fekete Sas Palotát, a váradi szecesszió legreprezentatívabb és egyszersmind legismertebb épületét, és a város új látványosságát, a hatalmas földgömböt, ami azt a hatást kelti, mintha az űrből néznénk a Földet. A főtéren éppen egy fesztivál zajlott, ezért kaptunk egy kis szabadidőt, hogy körbenézhessünk, kóstolgathassunk. Isteni finom kürtőskalácsot majszolva jártuk be a gyönyörű teret. A város szépsége mindenkit magával ragadott, s ha véget érnek a felújítások, szeretnénk újra eljönni, hogy teljes pompájában láthassuk.

Megköszöntük vezetőinknek a lelkes és tartalmas tájékoztatást, és elindultunk szállásunkra, a Góbé Csárdába.

Mivel alaposan megéheztünk, alig vártuk a vacsorát, ami szerencsére nagyon finom volt. A házigazda, Pápay Zoltán egy szívhez szóló köszöntővel fogadott minket, amit sosem fogunk elfelejteni. Éjszaka egy kis éneklés után mindenki elment aludni, hogy újult erővel vághassunk neki a másnapnak.

A kirándulás teljes fotógalériáját a Galéria & Média menüpont alatt találják ! laugh