Kanizsai Dorottya Gimnázium

Kárpátalja 2018 - Ungvári barangolások

Két mozgalmas nap után a harmadikat nyugodtabbra terveztük. Reggeli után elindultunk Ungvár belvárosa felé. Kicsit eltévedtünk ugyan, de néhány telefonhívás után odataláltunk a Drugeth Gimnáziumba. Vegyes érzelmekkel vártuk már ezt a napot, hiszen nálunk nem a velünk egykorú diákok jártak, hanem a két évjárattal fiatalabbak. De nem kellett csalódnunk, könnyen megtaláltuk a közös hangot.

Az iskola igazgatója köszöntött minket és mesélt nekünk az intézményről, majd a diákokkal ismerkedtünk. Mint megtudtuk nekik már pénteken véget ért az iskola, mégis szép számban megjelentek. Legnagyobb meglepetésemre néhányan a fiatalak közül is ott voltak, aminek én nagyon örültem, hiszen nagyon jóban lettem velük, amikor Szombathelyen voltak. Az iskolában bemutattuk a nyugat-magyarországi határvédelmet, a kárpátaljai diákok pedig meséltek nekünk határon túli magyarságról, Kárpátalja határvédelmi szerepéről, és egy gyönyörű hangú lány elénekelt egy dalt.
Kaptunk egy rövidke szabadidőt, amikor vendéglátóink elvittek bennünket egy büféhez, ahol megkóstolhattuk a híres kvászt, a gabonából erjesztett üdítőitalt. Ezt követően közösen indultunk hadisírt gondozni. Szerencsére szépen rendben voltak a sírok, így sok dolgunk nem akadt. Egy kicsit gyomlálgattunk, rendezgettük a virágokat, majd megkoszorúztuk az emlékművet. Ebédre egy hangulatos kisvendéglőben vártak bennünket, ahol szűkösen ugyan, de elfértünk. Tradicionális ukrán ételeket, hideg uborka levest, és pelmenyit, vagyis hússal töltött tésztát kaptunk, no meg egy kis almás sütit.

Kirándulásunkat az ungvári várban folytattuk. A vár az Ung folyó kanyarulata felett, mintegy 24-30 méter magasságban található, és már a magyar történelem honfoglalás kori krónikáiban is szerepel. Az ungvári vár tőszomszédságában megtekintettük a Kárpát-medence egyik legszínvonalasabb skanzenét, az Ungvári Szabadtéri és Néprajzi Múzeumot. A múzeumot a várdomb oldalában alakították ki rendezett utcákkal, templommal, iskolával és virágoskertekkel, s teljes áttekintést nyújt Kárpátalja népi építészetéről.
A belváros felé sétálva idegenvezetőnk mesélt nekünk a város történelméről és nevezetességeiről, majd elérkezett a várva várt szabadidő, amikor is újra találkoztunk az ungvári diákokkal. Körbevezettek minket a belvárosban és ettünk egy finom pizzát. Késő délután az Ungvárhoz tartozó Gerény Árpád-kori templomához látogattunk, amely Kárpátalja egyik legrégebbi történelmi emléke.
A templom után visszatértünk a szállásra. Vacsorára tésztát ettünk, csirkecombbal, és a változatosság kedvéért káposztasalátával.

Az Ung folyó kanyarulata felett mintegy 24-30 méter magasságban található az ungvári vár. A vár a magyar történelem honfoglalás kori krónikáiban már szerepel. Anonymus szerint a Kárpátokon átkelt magyar seregek először Hung (Ung) vára mellett pihentek meg. Itt, a táborban adta át Álmos nagyfejedelem hatalmát fiának, Árpádnak. A XI-XIII. századokban a vár a magyar királyok tulajdonában volt. IV. Béla király uralkodása idején jött létre a régi földvártól északra az új vár. A történelem folyamán az Ungvári vár különböző nemesi családok tulajdonába került. Az 1315-1317. évi felkelésben a vár helyőrsége is részt vett, melynek veresége után a várat Károly Róbert Drugeth Fülöpnek adományozta, aki elkezdte a mai vár felépítését. A Drugethek 369 éven át voltak a vár urai.

1679-ben Thököly Imre és serege megszállta a várost és elfoglalta a várat. 1691-ben a vár Bercsényi Miklós tulajdonába került, aki megerősítette azt, műkincsgyűjteményt hozott létre benne. A Rákóczi szabadságharc idején a vár fontos események színhelye volt. Az ungváriak csatlakoztak a fejedelem seregéhez.  A szabadságharc bukása után a vár az osztrák császár tulajdonába került. 1728-ban a vár leégett, helyreállítását később végezték csak el.  1780-ban, a várban a Munkácsi Görög Katolikus Püspökség kapott helyet.

Az Ung folyó jobb partján magasodó vulkanikus eredetű sziklára épült várat északkeleti oldalról meredek sziklafal, három oldalról mély és széles árok övezi. A vár bejárata a déli kaputorony felől található, többször átépített kapuzata felett megmaradt az utolsó átalakítás évszáma: 1592. A belső vár saroktornyos, háromszintes, belső udvaros. A belső udvaron a restaurációs munkák során félköríves árkádsor került elő, amely valószínűleg a XVIII. században épült.

A várkertben megtekinthető az a kiterjesztett szárnyú turulmadár, amely egykor a Munkácsi vár emlékoszlopát díszítette. A belső udvaron számos középkori épületmaradványt tártak fel. Ilyen például a régi várkút és egy a gótikus kápolna feltárt romja. Jelenleg az ungvári várpalotában található Kárpátaljai Megyei Helytörténeti Múzeum közel 30 kiállító teremmel.

A vár tőszomszédságában a Kárpát-medence egyik legszínvonalasabb skanzene, a szabadtéri és néprajzi múzeum található.