Kanizsai Dorottya Gimnázium

Látogatás a BPW-ben

A Kanizsai Dorottya Gimnáziumban fontosnak tartjuk, hogy a tanulók minél több ismeret birtokában választhassák meg azt az irányt, ahol az érettségit követően folytatják tanulmányaikat. Nagy hangsúlyt fektetünk a közösségi munkaórák hasznos eltöltésére, illetve rendszeresen megszervezzük a Pályaorientációs projektnapot, amelyre ebben a tanévben december 15-én került sor.

A diákokat változatos programok várták az iskolában, de voltak osztályok, akik ezt a napot arra használták, hogy ellátogassanak a valóságba és ott szerezzenek információkat. A 10. K osztály a BPW-Hungária Kft. Körmendi úti gyárába látogatott.

Köszönjük a lehetőséget Mándli Péter ügyvezető igazgató úrnak, valamint a program lebonyolítását Kelemen József műszaki képzőközpont vezetőnek és Bolla László oktatónak.
 

  Lovassné Vass Enikő

Gyárlátogatás

2018. december 15-én, a szombati munkanapon osztályunk ellátogatott a BPW-Hungária Kft.-be, ahol Bolla László kalauzolásával körbejárhattuk a gyár fontosabb részeit, és közben sok mindent megtudhattunk a BPW-ben zajló munkálatokról, és magáról a létesítményről is.

A BPW-Hungária Kft. a németországi BPW-Bergische Achsen KG. szombathelyi leányvállalata. Az anyavállalat központja pedig a németországi Wiehl-ben található.

A nyugat-dunántúli régiónak meghatározó szereplője a BPW-Hungária Kft., mely vontatott jármű-futóműveket, agrár-gépipari termékeket gyárt, de ha ez mind nem lenne elég, az agrár termékek tervezése és fejlesztése is itt történik. Világszerte csaknem 7000-en dolgoznak a BPW üzemekben, Szombathelyen pedig nem kevesebb, mint 1500 dolgozó végzi itt munkáját.

A rövid ismertető után visszatérnék magára a gyárlátogatásra, ami a rendszabályok ismertetésével kezdődött, hogy elkerüljük a baleseteket. A hegesztő és forgácsoló oldalakon rögtön láttuk, hogy nem volt ez hiábavaló, mert a targoncák bizony meglehetősen nagy sebességgel suhantak el mellettünk. A futóműveken a munkát legfőképp hegesztő robotok végezték, ugyanis az alkatrészek súlya általában meghaladja a 20 kilogrammot, aminél többet a dolgozó nem emelhet. A körülményes és precíz munkát igénylő alkotóelemek azonban már emberi kezek munkáját igénylik.

A létesítmény, habár sok egyedi megrendelést kap, napi szinten közel 600-700 db terméket gyárt. A különféle alkatrészek festéséről is szó esett, melyek festékkel teli medencébe mártva, elektromos áram segítségével érik el matt fekete színüket. Természetesen a kész termékeket már mi is megtekinthettük a festő kiszolgáló részlegen. Mindezek után láthattuk a hegesztő sorról kikerült futóműveket, és még egy CNC esztergát is, amely a nyers öntvény forgácsolásáért felelős gépezet. Mellékesen a tengelycsonkok és féktartó elemek forgácsolása is itt zajlott. Ezek után áttértünk a szerelő sorra, ahol futóművek, féktartó elemek és a kerékagyak összeállítását végzik. A részlegen szemrevételezhettük a tesztelésről visszatért tárcsafékkel ellátott, és kormányozható futóműveket, valamint a már szállításra kész, nagy gonddal becsomagolt alkatrészeket is.

Látogatásunk a CNC megmunkáló központban folytatódott, ahol a félkész termékeket raktározzák, például azokat, amik még a hegesztés utáni megmunkálásra, vagy az olvasztási felület lesimítására várnak. Az alkatrészek pakolását itt is robotok végezték, és mivel a legtöbb gép és művelet elég hangos, az itt dolgozók többségének szüksége volt zajszűrő füldugók használatára.

A mérnöki iroda és értékesítés épületébe átérve Mándli Péter igazgató úr érdekes tájékoztatót tartott a mérnöki hivatásról. Nem is gondoltuk volna, hogy egy gépészmérnöknek milyen árnyaltak a lehetőségei. Hallottunk többek között a munkavédelmi, tervező és az utazást és jó nyelvtudást igénylő beszállító minőségbiztosítási mérnöki munkákról, és annak a bizonyítékaként, hogy minden nap tanul valami újat az ember, még azt is megtudhattuk, mit is jelent pontosan az ergonómia.

Programunk vége felé járva egy, a gyárról szóló prezentációt nézhettünk meg, melyből értesülhettünk a BPW közel 120 évre visszanyúló múltjáról, és arról is, hogy eleinte lovaskocsi futóművek gyártásával foglalkozott az anyavállalat. A szombathelyi gyárat nem mellékesen 1991-ben alapították, és számos szabadalommal dicsekedhet, mint például a hidraulikus munkahengerrel ellátott, kormányzott agrár-futómű. Ezt követően a fejlesztési és tervezési központba nyerhettünk betekintést, ahol a járművek vizsgálata és a gyakorlatok zajlanak, majd a tanműhely néztük meg. A 3 éves képzés során a diákok elsajátíthatják a CNC gépek működését, valamint megtanulnak erős-és gyenge árammal dolgozni oktatópadokon. A tanulók a hegesztő tanműhelyben úgynevezett szimulátorokon tanulnak, amit csak úgy hívnak, hogy öltönyben megtanulni hegeszteni, ugyanis ehhez egyáltalán nem kell védőfelszerelés.

A program véleményem szerint sokakban felébresztette a mérnöki hivatás iránti érdeklődést, és biztos vagyok benne, hogy néhányunk részt fog venni egy BPW-s nyílt napon valamikor a közeljövőben, hogy többet megtudhasson az itt történő folyamatokról és fejlesztésekről.

 
2018. december 19. Szieber Dorka 10. K

Hírek, aktualitások

Eseménynaptár

Hasznos linkek